Czym są ROMy, BIOSy i pliki CHD ?

Pomoc przy rozwiązywaniu problemów z romami i biosami, oraz dyskusje z nimi związane
Regulamin forum
Romy i biosy, nawet z najstarszych maszyn nadal objęte są prawami autorskimi, dlatego dla świętego spokoju na tym forum obowiązuje całkowity zakaz dodawania linków do miejsc z których można je pobrać bezpośrednio. Odnośniki do stron które kierują dalej mogą być.
Awatar użytkownika
Piękny Ronald
Administrator
Posty: 47
Rejestracja: 04 lut 2021, 11:01
Otrzymał podziękowania: 2 razy
Czym są ROMy, BIOSy i pliki CHD ?

Post autor: Piękny Ronald »



Czym jest Rom ?

ROM to skrót od specyficznego typu pamięci, przeznaczonego tylko do odczytu ang. Read Only Memory.
Początkowo romami nazywano pliki skopiowane (zdupowane) z takiego rodzaju pamięci, np. z konsolowego kartridża czy czipów automatów arcadowych. Jednak z biegiem czasu w kręgach fanów emulacji ROM stał się synonimem plików z grami. Nie ważne czy to "Pac-Man" dla starego automatu, który jest "prawdziwym" zestawem romów, czy "Resident Evil" dla PS1 który tak naprawdę jest obrazem płyty .iso, wszystkie gry potocznie określa się jako romy. I tyle :D


WAŻNE !!!
Przy grach dla automatów arcade nazwy romów mogą wydawać się dość dziwnie np. sfa2.zip to gra "Street Fighter Alpha 2" jednak nigdy ich nie zmieniajcie !
Przy grach dla automatów arcade pliki spakowane jako .zip, .7z muszą pozostać w tym formacie !


Romy typu "Rodzic" (parent) i "Klon" (clon)

Programiści z zespołu MAME zauważyli, że większość gier, chociaż występuje w wielu wersjach to i tak ma sporą część wspólnego kodu. Dlatego wykombinowali system, który pozwalał zaoszczędzić miejsce na dysku. W praktyce wygląda to tak :

"Rodzic" (parent) - będzie zawierał cały zestaw plików potrzebny do uruchomienia danej gry.
"Klon" (clon) - będzie zawierać tylko pliki różniące się od tych w "Rodzicu"

Najlepiej będzie jeśli posłużę się przykładem. Poniżej znajduje się "Rodzic" gry "1944: The Loop Master (Euro 000620)"

1944.key
nff.01
nff.11m
nff.12m
nff.13m
nff.14m
nff.15m
nff.16m
nff.17m
nff.18m
nff.19m
nff.20m
nffe.03
nffe.04
nffe.05
dl-1425.bin
a tak wygląda zawartość archiwum z tą samą grą w wersji Japońskiej, która jest "klonem" :
1944j.key
nffj.03
nffj.05
Jak widzicie w "klonie" znajdują się tylko pliki specyficzne dla danego regionu/wersji np. język, reszta jest w "rodzicu" z którego emulator sam je sobie pobierze. Takie rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Niby zaoszczędzimy trochę miejsca na dysku, ale jeśli nie posiadacie pliku "Rodzica" nie będzie działał żaden "klon".

Pakiety gier: Split, Non-Merged, Merged

Kompletując swój wymarzony zestaw gier, prędzej czy później natraficie na paczki z romami, które będą opisane mniej więcej w taki sposób:

MAME 0.185 ROMs (split).zip
MAME 0.185 ROMs (non merged).zip
MAME 0.185 ROMs (merged).zip


Te niepozorne dopiski w nawiasach są bardzo istotne i oznaczają :

Split - taki zestaw jest dokładnie tym o czym pisałem wcześniej, czyli będą w nim romy główne "Rodzic" i zależne od nich "Klony"

Non-Merged - W tym przypadku każda gra może działać samodzielnie, czyli do każdego "klona" dodano pliki, które w wersji Split zawierał tylko "rodzić". Taki zestaw zajmuje więcej miejsca, ale możecie wyrzucać pojedyncze gry, nie martwiąc się o to, że inne przestaną działać.

Merged - Wszystko w jednym. Oznacza to, że w jednym pliku upakowano romy typu "Rodzic" i "Klon" danej gry. Osobiście widzę tylko jedno praktyczne zastosowanie dla tego typu zestawów, używając odpowiedniego programu np. RomCenter możecie z plików Merged stworzyć własne zestawy typu Split lub Non-Merged
.
Korzystanie z nich w niezmienionej formie mija się z celem, ponieważ front-endy i niektóre emulatory nie będą w stanie wyodrębnić pojedynczych gier, czyli będziecie mieli jedną grę o rozmiarze dziesięciu.

Czym są biosy ?

W oryginalnych maszynach były to umieszczone w pamięci rom programy odpowiadające za hardware (w wielkim skrócie).
Jednak w naszym przypadku można je potraktować nieco inaczej.
Wyobraźcie sobie, że biosy to systemy operacyjne jak Windows, OS, czy Android, ale w wersji mikro, a emulator to uniwersalna maszyna, która jest w stanie stać się tym, czym tylko chcecie. Teraz chcąc zagrać w grę z Androida, najpierw nasza uniwersalna maszyna musi udawać smartfona i to właśnie bios mówi jej "teraz jesteś Samsungiem Galaxy M11". Analogia nie do końca zgodna z prawdą, ale mam nadzieje, że dokładnie obrazuje jaką role spełnia bios.
W praktyce biosy to pliki, które musicie mieć, żeby odpalić większość gier. Mogą występować pojedynczo lub jako zbiór wielu plików w jednym archiwum, a to co będzie zawierał taki zbiór zależeć będzie od emulatora jakiego używacie, a nawet jego wersji. Wiem, że to zakręcone, ale przy odrobinie cierpliwości i kilku paczkach "Relanium" da się to ogarnąć.

WAŻNE !!!
W bardzo wielu przypadkach, kiedy gra nie chce się uruchomić, winny będzie niekompletny lub nieodpowiedni bios !


Czym są pliki CHD ?

Pliki CHD to obrazy gier z nośników takich jak dyski twarde czy napędy optyczne, skonwertowane do formatu specjalnie dla nich stworzonego przez programistów zespołu MAME. Większość gier działa bez nich, z plikami tego typu spotkacie się tylko przy nowszych tytułach.

WAŻNE !!!
Przy grach dla automatów Arcade pliki CHD zawsze występują w parze z plikiem ROM (spakowanym jako .zip) i mają identyczne nazwy. ROM będzie niewielkim plikiem max. kilka MB, a CHD może mieć rozmiar nawet kilkunastu GB. Taka para musi być dla siebie dedykowana !

Pliki CHD używane są też do kompresji gier innych systemów (np. obrazy .iso dla PS1 są dość często konwertowane), ale nie jest to typowy dla nich format.

W przeciwieństwie do romów plik CHD trzeba wypakować z archiwów .zip, .rar, .7z !



ODPOWIEDZ

Wróć do „ROMY I BIOSY”