Konfiguracja emulatora WinKawaks [tutorial]

Forum ogólne przeznaczone dla emulatora WinKawaks
Awatar użytkownika
Piękny Ronald
Administrator
Posty: 47
Rejestracja: 04 lut 2021, 11:01
Otrzymał podziękowania: 2 razy
Konfiguracja emulatora WinKawaks [tutorial]

Post autor: Piękny Ronald »



WinKawaks to dedykowany emulator arcadowych systemów CPS1, CPS2 i Neo-Geo.
Program dostępny jest tylko dla systemów Windows.
Emulator możecie pobrać z tej strony : https://www.winkawaks.org/downloads.htm
Do wyboru są dwie wersja "WinKawaks.zip" wersja standardowa i "WinKawaks.full.zip" ze zintegrowanym serwerem umożliwiającym grę online.

WinKawaks nie wymaga instalacji, po rozpakowaniu otwórz katalog główny i kliknij WinKawaks.exe.
Przy pierwszym uruchomieniu pojawi się takie coś:

Obrazek

Pozwólcie żeby WinKawaks obwąchał wasze zasoby systemowe wciskając OK
Po chwili pojawi się okno wyglądające tak:

Obrazek

Ponownie klikamy OK.
WinKawaks posiada polski pakiet językowy, dlatego od niego zaczniemy.
W meni na górnym pasku nawigacyjnym wybieramy : Misc >> Choose Language Pack

Obrazek

Otworzy się okno w którym wyszukujemy Polish.lng zaznaczamy i klikamy Otwórz

Obrazek

Od tej chwili nasz emulator zaczyna gadać po ludzku, no tak prawie bo nie wszystko zostało przetłumaczone.
Teraz potrzebujemy już tylko gier (romów) i co ciekawe można je całkiem oficjalnie (i chyba legalnie) pobrać z tej samej strony co emulator: https://www.winkawaks.org/roms/index.htm

Przy pobieraniu romów zwróćcie uwagę czy dana gra jest "Rodzicem" czy "Klonem", jeśli ktoś z was nie wie o co chodzi proponuję przeczytać ten post : viewtopic.php?f=42&t=25

Pobrane gry przenieście do odpowiednich folderów utworzonych przez emulator czyli : WinKawaks / roms / cps1 jest miejscem gdzie powinny się znaleźć gry z tego system, analogicznie postępujemy z CPS2 i NeoGeo.


Gry muszą pozostać spakowane ! Nie zmieniajcie nazw plików !

Teraz możemy odpalić naszą pierwszą grę, wybieramy Plik >> Załaduj Rom lub skrót Alt+L :


Obrazek

W oknie które się otworzy zaznaczamy Only available, spowoduje to wyświetlenie tylko tych gier które pobraliście. Jeśli wasza lista nie zawiera wszystkich pobranych romów kliknijcie Rescan All.
Jeżeli wszystko się zgadza, zaznaczamy wybraną grę i klikamy OK

Obrazek


Po uruchomieniu gry możemy zająć się sterowaniem. WinKawaks posiada predefiniowane ustawienia klawiszy które wyglądają tak:

Kod: Zaznacz cały

Gracz 1 Monety:      F3                      |           Gracz 2 Monety:      F4  
Gracz 1 Start:       F1                      |           Gracz 2 Start:       F2  
Gracz 1 Góra:        Strzałka w górę         |           Gracz 2 Góra:         U 
Gracz 1 Dół:         Strzałka w dół          |           Gracz 2 Dół:          J  
Gracz 1 Lewo:        Strzałka w lewo         |           Gracz 2 Lewo:         H  
Gracz 1 Prawo:       Strzałka w prawo        |           Gracz 2 Prawo:        K
Gracz 1 button 1:     A                      |           Gracz 2 button 1:     Insert
Gracz 1 button 2:     S                      |           Gracz 2 button 2:     Home
Gracz 1 button 3:     D                      |           Gracz 2 button 3:     PgUp
Gracz 1 button 4:     Z                      |           Gracz 2 button 4:     Del
Gracz 1 button 5:     X                      |           Gracz 2 button 5:     End
Gracz 1 button 6:     C                      |           Gracz 2 button 6:     PgDn
Jeśli chcecie je zmienić lub dostosować do np. pada wybieramy:
Gra >> Zmień Sterowanie ... >> Zmień sterowanie Gracza 1 ...

Obrazek

W oknie które się otworzy zaznaczamy "kratkę" i wciskamy nowy klawisz lub przycisk na padzie.

Obrazek

Ustawienia można zapisać na dwa sposoby :
Gra >> Zapisz ustawienia do pliku .ini - Ta opcja zapisze konfigurację tylko dla gry która jest aktualnie uruchomiona.

Gra >> zapisz ustawienia sterowania jako domyślne - Ta opcja zapisze konfigurację dla wszystkich gier.

W ustawieniach sterowania mamy jeszcze coś takiego jak " Macros "
Macra służą do zapisywania całego ciągu ruchów (Combosów), przypisywaniu ich do jednego klawisza po naciśnięciu którego emulator je odtworzy.

Makra komponujemy uzwaja skrótów :

Kod: Zaznacz cały

   U             dla ruch w górę
   D             dla ruch w dół
   L             dla ruch w lewo
   B             dla ruch w tył
   R             dla ruch w prawo
   F             dla ruch w przód
   1 do 6        to numery przycisków które określiliśmy w poprzednim kroku.
   S             Start ( Prawdę mówiąc nie mam pojęcia do czego służy )
   ~             emuluje przytrzymanie kierunku lub przycisku przez 20 klatek
   ,             emuluje przytrzymanie kierunku lub przycisku przez 1 klatkę
   +             umożliwia wykonywanie ruchów przez gracza w czasie wykonywania Macra
Dla przykładu : D, DL, L123 odtworzy takie ruchy : Dół przytrzymany przez długość jednej klatki - Dół i Lewo wciśnięte razem ( skos ) przytrzymany przez długość jednej klatki - Lewo i przyciski 123 wciśnięte razem.

Żeby wykorzystać makra musimy je dodać ręcznie w pliku .ini danej gry, który stworzyliśmy w poprzednim kroku korzystając z opcji :
Gra >> Zapisz ustawienia do pliku .ini.
Otwieramy katalog główny i przechodzimy do pliku .ini :
WinKawaks / ini / twoja_gra.ini , otwieramy plik, wyszukujemy część kodu wyglądającą tak ( u mnie to linia nr. 146 ) :

Kod: Zaznacz cały

; Macros for player 1

Macro1A=
Macro1B=
Macro1C=
Macro1D=
Macro1E=
Macro1F=
Macro1G=
Macro1H=
Macro1I=
Macro1J=
po znaku = wpisujemy naszą kombinację np:

Kod: Zaznacz cały

Macro1A=D, DL, L123
Macro1B=L,,,3,2~U
zapisujemy plik i uruchamiamy grę. Teraz po wciśnięciu przypisanego klawisza postać wykona ruchy specjalne z pominięciem całej wajchologii.

Na Tych dwóch stronach znajdziecie sporo gier z rozpisanymi combosami, które możecie wykorzystać do stworzenia Macr.

https://strategywiki.org/wiki/Category:Fighting
https://www.gamesdatabase.org/list.aspx ... &sort=Game

Kiedy mamy już ogarnięte sterowanie można pokombinować z zakładką Obraz, chociaż uprzedzam że to bardziej metoda prób i błędów niż wybór konkretnych opcji. WinKawaks jest prawie całkowicie pozbawiony jakiejkolwiek automatyzacji, i znalezienie ustawień idealnych jest dość czasochłonne.

Obrazek

Mamy tu trzy grupy opcji służących do konfiguracji wyświetlanego obrazu.

(1)
Don't rotate vertical games - "zaptaszkowanie" tej opcji zablokuje automatyczne "obracanie" gier pionowych.
Full screen resolution - pozwala określić rozdzielczość w trybie pełnoekranowym.
Jak widzicie dla systemów CPS1 i CPS2 mamy dwa okna, jedno dla gier z włączoną opcją Don't rotate vertical games i drugie dla gier bez niej. Jest też ostrzeżenie o tym że niektóre wybrane przez was ustawienia mogą nie działać z niektórymi kartami graficznymi.

Obrazek

(2)
Druga grupa to zestaw filtrów. Tworząc różne kombinacje tych trzech opcji można uzyskać mniej lub bardziej interesujące efekty wizualne. Ciężko tu polecić jakieś konkretne ustawienia bo każdy ma własne preferencje. Jedni wolą efekt monitora CRT, a inni wygładzone kontury, po prostu musicie poeksperymentować. Wspomnę jeszcze że dwie opcje z " Wybierz filter wideo... " zadziałają tylko w połączeniu z jedną z trzech z " Interframe blending ".

Obrazek

(3)
Trzecia grupa służy do skalowania obrazu. Tu chyba nie ma co tłumaczyć, jedynie mogę zasugerować wam rozwiązanie pewnego dość popularnego problemu z grami w trybie pełnoekranowym. Może się zdarzyć że gra będzie wyglądać tak jak na obrazku poniżej.

Obrazek

W takim przypadku wypróbujcie następujące ustawienia ustawienia :
" Obraz >> Wybierz filter wideo >> software zoom x2 >> Plain "
" Obraz >> Poprawna wielkość okna w trybie pełnoekranowym... >> Większe wyświetlanie ( nie działa z filtrami lini poziomych ) "

Na koniec krótka klawiszologia :

Wyjście z gry - najpierw zapauzuj grę (Enter) a następnie Esc
Wyjście z trybu pełnoekranowego - klawisz Esc lub Alt+Enter

ODPOWIEDZ

Wróć do „WinKawaks”