Strona 1 z 1

Konfiguracja emulatora Mednafen [Tutorial]

: 08 lis 2021, 10:01
autor: Piękny Ronald

Mednafen to obsługiwany z wiersza poleceń szybki, lekki i dokładny multiemulator dostępny na platformy Windows i Linux.

Emuluje następujące systemy :

  • Atari Lynx
  • Neo Geo Pocket (Color)
  • WonderSwan
  • GameBoy (Color)
  • GameBoy Advance
  • Nintendo Entertainment System
  • Super Nintendo Entertainment System/Super Famicom
  • Virtual Boy
  • PC Engine/TurboGrafx 16 (CD)
  • SuperGrafx
  • PC-FX
  • Sega Game Gear
  • Sega Genesis/Megadrive
  • Sega Master System
  • Sega Saturn
  • Sony PlayStation



Tutorial bazuje na wersji Mednafen 1.27.1 z nakładką graficzną Mednaffe dla Windows 64 bit.


Wymagane pliki


Emulator Mednafen możecie pobrać z tej strony : https://mednafen.github.io/

Jak wspomniałem Mednafen jest obsługiwany z wiersza poleceń i nie posiada interfejsu graficznego. Takie rozwiązanie jest idealne jeśli chcecie zintegrować go z jakimś front-endem, jednak użytkowanie tego emulatora jako samodzielnego programu jest dość uciążliwe.
Dlatego skorzystamy z nakładki graficznej która nazywa się Mednaffe.
Mednaffe możecie pobrać z tej strony : https://github.com/AmatCoder/mednaffe/r ... /tag/0.9.1

Do poprawnego działania będą potrzebne następujące pliki bios :

  1. Atari Lynx - lynxboot.img
  2. Game Boy Advance - gba_bios.bin (opcjonalnie)
  3. Famicom Disk System - disksys.rom
  4. PC Engine / TurboGrafx 16 (CD ) - syscard3.pce
  5. PC-FX - pcfx.bios
  6. Sega Saturn - sega_101.bin, mpr-17933.bin
  7. Sony PlayStation - SCPH5500.bin, SCPH5501.bin, SCPH5502.bin


Jeśli nie planujecie używać wszystkich konsol, pobierzcie tylko te biosy które będą potrzebne.
Niestety nie mogę wrzucić linków skąd je pobrać, ale zakładam że uda wam się je zgromadzić bez większych problemów.




Instalacja


Emulator nie wymaga instalacji, wystarczy wypakować go do jakiegoś folderu, nakładkę Mednaffe wypakowujemy wewnątrz folderu w którym znajduje się mednafen.exe. Całość powinna wyglądać tak :

Obrazek

Klikamy mednaffe.exe, przy pierwszym uruchomieniu emulator w katalogu głównym utworzy kilka dodatkowych plików i folderów między innymi katalog o nazwie "firmware" i to właśnie do niego przenosimy wszystkie biosy które pobraliście wcześniej (wypakowane).

Teraz możemy sprawdzić czy nasze biosy to dokładnie te pliki których potrzebuje Mednafen ( jest dość wybredny ).

Obrazek

(1) - W lewym górnym meni wybierz " Systems "
(2) - Wybierz konsolę dla której chcesz sprawdzić pliki bios..
(3) - W prawym górnym meni wybierz " Emulation "

Jak widzicie na załączonym obrazku, w naszym przykładzie biosy mogą być "podświetlone" na trzy sposoby :

A - Brakuje pliku.
B - Wszystko OK.
C - Zgadza się nazwa pliku, jednak nie jest to bios którego wymaga emulator.



Ustawienia sterowania

Obrazek

(1) - W lewym górnym meni wybierz " Systems "
(2) - Wybierz konsolę której sterowanie chcesz zdefiniować.
(3) - W prawym górnym meni wybierz " Input "
(4) - Wybierz port który chcesz skonfigurować (liczba portów będzie się zmieniać w zależności od tego którą konsolę konfigurujesz)
(5) - Z rozwijanej listy wybierz urządzenie które chcesz skonfigurować (przy konsolach przenośnych listy nie będzie)
(6) - Kliknij jedną z "kratek", a następnie odpowiedni przycisk na padzie.

Jeśli posiadacie inne urządzenia które obsługuje dana konsola, wybierzcie je z rozwijanej listy (5) i powtórzcie procedurę konfiguracji "kratek".

Każda konsola wymaga osobnej konfiguracji !!!


Pliki gier


Na początek lista rozszerzeń z obsługą których Mednafen nie ma problemów :

Atari Lynx - .lnx ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
Game Boy (color) - .gbc ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
Game Boy Advance - .gba ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
Neo Geo Pocket (Color) - .ngp ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
NES/Famicom - .nes ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
Famicom Disc System - .fds ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip
Turbografx-16 / PC Engine - .pce ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
Turbografx-16 (CD) / PC Engine (CD) - .bin / .cue ( archiwum musi zostać wypakowane ! )
Sega Game Gear - .gg ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
Sega Genesis / Sega Mega Drive - .md / .bin ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
Sega Master System - .sms ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
Sega Saturn - .bin / .cue ( archiwum musi zostać wypakowane ! )
Sony PlayStation - .bin / .cue ( archiwum musi zostać wypakowane ! )
SNES / Super Famicom - .sfc ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
Virtual Boy - .vb ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )
Wonderswan Color - .wsc ( pliki mogą pozostać spakowane jako archiwum .zip )

O ile z romami dla konsol używających kartridży nie powinno być żadnych problemów, o tyle te z napędami optycznymi wymagają dość specyficznych plików.
W sieci można znaleźć bardzo wiele różnych typów obrazów płyt z grami, jednak Mednafen najlepiej radzi sobie z kombinacją .bin/.cue inne zestawienia też powinny działać, ale nie muszą.
Osobiście dla konsol PS1, Sega Saturn i Turbografx-16 (CD) staram się używam tylko gier sygnowanych przez http://redump.org i wam też polecam pobieranie właśnie tych obrazów.

Kiedy już skompletujecie zestaw gier, warto zająć się jeszcze jedną sprawą, a mianowicie "automatyzacją" zmiany płyt przy grach wielodyskowych. W tej kwestii niestety Mednafen wypada bardzo blado i wymaga ręcznego utworzenia dodatkowych plików. Procedura wygląda następująco :

(1) - Utwórz nowy dokument w Notepad++ (lub innym edytorze tekstu).
(2) - Wewnątrz tego dokumentu umieść nazwy plików .cue składających się na daną grę np.:

Kod: Zaznacz cały

Oddworld - Abe's Exoddus (Disc 1).cue
Oddworld - Abe's Exoddus (Disc 2).cue
(3) - Nazwij plik tak jak brzmi tytuł danej gry (bez Disc 1, itp):

Kod: Zaznacz cały

Oddworld - Abe's Exoddus
(4) - Zapisz plik nadając mu rozszerzenie .m3u, czyli finalnie powinno wyglądać to tak :

Kod: Zaznacz cały

Oddworld - Abe's Exoddus.m3u
(5) - umieść nowo utworzony plik .m3u w tym samym folderze w którym znajdują się wypakowane pliki obrazu .bin/.cue



Ładowanie gier



(1) - Kliknij File -> Open, a następnie rom który chcesz uruchomić.

Obrazek


(1) - Uruchamiając gry oparte na kartridżach nie ma różnicy czy wybierzecie plik rozpakowany czy archiwum .zip.
(2) - Uruchamiając gry, które składką się tylko z jednej płyty wybierzcie plik .cue
(3) - Gry z wieloma dyskami uruchamiajcie wybierając plik .m3u.

Drugim dużo bardziej praktycznym sposobem na uruchamianie gier, jest utworzenie list romów.


Obrazek (1) - Przejdź do zakładki Game List.
(2) - Kliknij Add Folder
(3) - Wskaż ścieżkę do folderu w którym znajdują się gry dla danej konsoli i kliknij Open.

Mednafen utworzy listę wszystkich plików znajdujących się w danym folderze. Jeśli w wybranym folderze znajdują się pliki tylko jednego typu, nasza lista jest gotowa do użycia. Problem pojawia się przy obrazach płyt gdzie, mamy trzy typy plików w jednym miejscu.


Obrazek

Jak widzicie na zrzucie powyżej przy obrazach płyt nasza lista zrobiła się długa i nieczytelna, chociaż tak na prawdę zawiera tylko kilka gier. W dość prosty sposób możemy przefiltrować pliki które będą wyświetlane.

Z górnego meni wybierz Edit -> Menage Folders


Obrazek

Otworzy się takie okno :

Obrazek

(1) - Zaznacz jedną z list którą utworzyłeś wcześniej.
(2) - Kliknij przycisk Setup.


Otworzy się następne okno :


Obrazek

(1) - W pierwszej "kratce" wpisujemy poprzedzone gwiazdką i oddzielone spacją rozszerzenia plików czyli przy obrazach płyt powinno to wyglądać tak :
*.cue *.m3u
(2) - Następne dwa pola służą do wskazania folderów w których znajdują się grafiki powiązane z daną grą. Jest to tylko opcja i możecie ją pominąć jednak obrazki nieco ożywią wygląd listy gier.
Jeśli zdecydujesz się z niej skorzystać po prostu kliknij Open i wskaż ścieżkę do katalogu z obrazkami. Nazwy grafik muszą być identyczne z nazwą gry !!!


Oto efekt wprowadzonych zmian :


Obrazek

Jak widzicie nasza lista jest teraz dużo krótsza i dużo bardziej czytelnia, jednak nie jest doskonała ponieważ widoczne są zarówno pliki
.cue jak i .m3u. Żeby ukryć pliki .cue musicie nieco zmodyfikować strukturą katalogów.

(1) - Wewnątrz folderu w którym znajduje się obrazy płyt utwórz nowy folder, i nazwij go tak jak brzmi tytuł gry.
(2) - Przenieście pliki .cue i .bin danej gry do nowo utworzonego folderu (plik .m3u pozostaw tam gdzie był)
(3) - Otwórz plik .m3u za pomocą edytora tekstowego i zmień jego treść, dodając do nazwy pliku pełną ścieżkę do plików .cue przykładowo :

plik .m3u przed zmianami :

Kod: Zaznacz cały

Oddworld - Abe's Exoddus (Disc 1).cue
Oddworld - Abe's Exoddus (Disc 2).cue
plik .m3u po wprowadzeniu zmian :

Kod: Zaznacz cały

E:\systemy\PlayStation_1\roms\nowy_folder\Oddworld - Abe's Exoddus (Disc 1).cue
E:\systemy\PlayStation_1\roms\roms\nowy_folder\Oddworld - Abe's Exoddus (Disc 2).cue
(4) - Za pomocą edytora tekstowego otwórz plik mednafen.cfg (jest w katalogu głównym emulatora) i znajdź taki fragment :

Kod: Zaznacz cały

filesys.untrusted_fip_check 1
następnie znień zmień 1 na 0.


Teraz na liście gier będą tylko pojedyncze pliki, kliknięcie któregoś uruchomi grę.



Ustawienia pełnego ekranu

Obrazek

(1) - W lewym górnym meni wybierz " Systems "
(2) - Wybierz konsolę której chcesz edytować opcje pełnego ekranu.
(3) - W prawym górnym meni wybierz " Graphics "
(4) - Kliknij przycisk " Fullscreen "
(5) - Z rozwijanej listy wybierz jedno z predefiniowanych ustawień.

To które z ustawień będzie optymalne zależy od waszego monitora. Jeśli jest w formacie 4:3 (lub zbliżonym) możecie użyć full (brak obramowania), jednak ta sama opcja użyta przy monitorze 16:9 (lub szerszym) spowoduje że obraz rozkraczy się jak stara prostytutka.
Krótko mówiąc musicie wybrać odpowiedni parametr metodą prób i błędów.

Każda konsola wymaga osobnej konfiguracji !!!


Ustawienia filtrów ekranowych


Nad zakładkami Scaler/Filter , Shader i Blur nie będę się rozwodził bo to po prostu zestaw upiększaczy i poprawiaczy obrazu. To czy ktoś będzie z nich korzystał to kwestia gustu, a jak wiadomo o gustach się nie dyskutuje :-)

Obrazek

(1) - W lewym górnym meni wybierz " Systems "
(2) - Wybierz konsolę której obraz chcesz podrasować.
(3) - W prawym górnym meni wybierz " Graphics "
(4) - Wybierz jedną z zakładek Scaler/Filter , Shader lub Blur
(5) - Z rozwijanej listy wybierz jedną z opcji. Zakładki różnią się nieco od siebie, ale zasada wyboru filtra jest podobna.

Każda konsola wymaga osobnej konfiguracji !!!




Skróty klawiszowe


Mednafen praktycznie do każdej opcji ma przypisany skrót, jednak dla przeciętnego użytkownika przydatne będzie tylko kilka :

ALT + Enter - Włącz / Wyłącz tryb pełnego ekranu.
0 - 9 - Zmiana slotu zapisu.
F5 - Zapisz stan
F7 - Wczytaj stan
F8 - Wysuń / Wsuń wirtualny napęd
F6 - Zmień płytę w wirtualnym napędzie
Pause / Break - Zatrzymaj / Wznów grę
ESC lub F12 - Wyjdź z gry

Pełną listę skrótów wraz z krótkim opisem (po angielskiemu) znajdziecie w zakładce Global Settings.


Obrazek

Re: Konfiguracja emulatora Mednafen [Tutorial]

: 09 lis 2021, 19:57
autor: gekon
Dzięki za tutka już dawno chciałem przetestować ten emulator ale nie wiedziałem jak go skonfigurować. Jest taka nakładka dla Linuksa ?

Re: Konfiguracja emulatora Mednafen [Tutorial]

: 09 lis 2021, 20:12
autor: Piękny Ronald
Tak. Ale ja używam tylko Windowsa i nie wiem czy wersja dla Linuksa wygląda jak ta w tutorialu.

https://pkgs.org/download/mednaffe

Re: Konfiguracja emulatora Mednafen [Tutorial]

: 30 lis 2021, 20:28
autor: globas
Rzetelny, szczegółowy i konkretny opis :!: